Alla inlägg den 16 mars 2009

Av Sofie Fredriksson - 16 mars 2009 21:33

Nu är ännu en dag till ända, puh!
Det har varit en riktigt kul dag, med goa goa kunder och roliga motiv. Love love love my work!!

 Tittis fina blommor  =)

 Misans mage =)

Nu väntar hela familjen på "Ballar av stål"  Hoppas det är lika kul som reklamen påstår, annars tänker jag sova!
Och tack Jonas för eldkorgen. =)

Av Sofie Fredriksson - 16 mars 2009 06:30

Jag kan oavkortat säga att detta är det tidigaste inlägget jag någonsin kommer att skriva.
Varför? Kan inte sova...
Vid fem vaknade lillen till, vid kvart över snarkar sambon så högt så jag blir förbannad, vid halv sex sitter det en rätt så stor katt på min mage och kurrar och trampar och buffar mig i ansiktet. "God morgon matte"...
Jag ger mig, jag ger mig! Det här kommer säkert att te sig komiskt en annan dag, men inte idag, för jag jobbar till 22 ikväll...
På tal om jobb så blev jag förra veckan involverad i en diskussion med en kund om hur himla bra en föetagare citat "måste tjäna". Särskilt när det kommer till tatuering tror folk att man räknar guldpengar på fritiden. Jo, men då gör vi så här:
Jag lägger upp mina inkomstuppgifter till allmän beskådan, så kan du avgöra själv hur många fastigheter i Karibien du tror jag köper per år, ok?

Taxerad inkomst:  163.000
Kvar efter alla avgifter och skatter:   56.000

Med i beräkningen skall tas att jag förra året jobbade 50-60 aktiva timmar i veckan. Då har jag inte räknat med all annan tid, såsom bokföring, motivupprit, städ mm. Lägg också till i er beräkning att jag hade en baby och två större killar som inte såg alltför mycket av mamma det året.
Ni föräldrar som gnäller på dålig föräldrapenning, prova att ha eget företag. Min mammapenning på heltid var ca 4000 i månaden före skatt. Va? Sa du "men hur blir det med semester då"? Ja, vad tror ni? Hela två veckor tog jag.  Men så var jag ju henma två veckor när jag hade fött lillen också.
Om vi lite snabbt räknar så gjorde jag alltså minst 200 timmar/månad, till en full lön av ca 4600/månad.
För att låta lite grov i munnen så kan vi säga så här:
Jag skulle tjäna mer på att gå på socialen och ynka mig.

Men, nu kommer "Fia tycker till del två":
-Mitt jobb gör det värt all möda, för jag verkligen älskar det! (Ja, jag tjänade bättre på McDonalds, men där ska ingen jäkel behöva slava).
-Möjligheten att planera om mitt schema gör det värt att driva den här formen av eget, ändå.
-Tanken på att jag inte kan jobba med så mycket annat gör det också väl värt. Vem vill anställa någon som måste lägga om schemat en par gånger i månaden pga värk och sjukdom? Och där i mellan ta ut vård av barn då och då?

Kom aldrig igen och diskutera med mig om hur bra en företagare tjänar! Och hur bra vi har det, vi företagare.
Och NEJ, vi stoppar inte allt svart i fickan. Det lilla vi får över till registering hos Försäkringskassan behöver vi serru...
Och NIX, jag är inte moderat för att jag har företag. Glöm det, kommer aldrig att hända.

Enligt min intelligenta uppfattning så lever vi ännu i ett fogdesamhälle á la 1500-tal. Hattar och mössor. (Kanske inte var 1500, men den smällen tar jag...) Så är det.
Rädde sig den som kan. ;)

Ovido - Quiz & Flashcards