Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Sofie Fredriksson - 2 februari 2009 21:16

Jag fick så lov att kliva upp halv sju i morse. Lilleman tyckte vi hade sovit klart då. Och eftersom Älsklingen jobbat så herrans hårt (för hårt) ett bra tag nu så ville jag låta honom sova ut lite.
Tapeten han satte i hallen (min tomtetapet) igår kväll/natt blev aldrig riktigt klar, så med massor av tid och ingen som bevakar tyckte jag och Kean att vi skulle hjälpa till lite och överraska. Och nog blev Jonny överraskad allt...

Det såg ju så lätt ut när han svushade dit de jäkla pappersbitarna ( läs tapetvåderna) igår, och jag tyckte inte att det skulle vara så mycket svårare för mig. Det var ju faktiskt bara 5 cm som fattades ute på änden, både uppe i hallen och nere i trappan, och jag har ju faktiskt ett hantverksyrke jag med. För att inte nämna mina eminenta hökögon som ser allt. Jag fick dock, relativt snabbt, erfara att kommunikation mellan öga och hand inte funkar om det inte gäller tatuering för min del...
Och jag ville göra något bra, hjälpa till lite för att vara snäll. Men, som vanligt vet man efteråt att det skulle man inte ha gjort. Det ser alltid lätt ut när proffsen gör det... Och då pratar vi inte porr här gott folk...

Själva blaska på klister och få dit tapetbitarna (som tyvärr fick skarvas lite en par gånger) gick väl rätt bra att få dit, jag har väl lite koll i alla fall. Med betoning på lite.
Men vad händer sen då, när tapeten sitter på väggen och det sticker ut snuttar här och där som behöver jämnas till?
Jag har kommit fram till följande:
-Man ska INTE använda saxen, det blir inte snyggt då.
-Man ska INTE köra på "fri hand", den termen existerar bara inom mitt yrke.
-Man ska helst använda något rakt, hårt och skarpt att skära efter, det blir bäst så.

Så, jag fick ju så lov att väcka den stackars Jonny och bekänna mitt brott. För jag fattade ju att det kunde ha sett bättre ut...
Behöver jag nämna att han klev upp rätt snabbt? Behöver jag nämna att han fick ett smärre vansinnesutbrott?
Äsch, besiktningen/uppvärderingen av kåken är ju någon dag bort (på tisdag morgon) så jag hoppades att jag skulle vara förlåten. Tyvärr var det ju inte sista grejen som skulle fixas innan tisdag, så visst, jag förstår att han blev en smula upprörd.
Men, eftersom han ändå älskar mig så mycket och förlåter mig aaaaallt så kom jag undan denna gång med *torkar svetten ur pannan och andas ut* 
Men det vet de fan om jag gör om det tilltaget igen. <----nyklok Fia funderar

Trött Jonny vill sova, inte tapetsera!
Det krävs mycket lite för att denna mucho trötta man skall få nog nu.
"Ett ord till och du får denna rulle i huvet! "

Av Sofie Fredriksson - 2 februari 2009 21:12

I morse kom bruttan från mäkleriet och kikade igenom huset för eventuell uppvärdering. Hon såg ju nöjd ut enligt sambon, så det är bara att hålla tumme tills imorgon då domen landar.
Jag har jättefina bilder i kameran, men någon (ingen nämnd, ingen utpekad) har gömt min sladd, så jag kan inte lägga över dem i datorn. Ni får vänta!


Detta är jag när jag blir påhoppad utan förvarning av Skatteförvaltningen


My life so far:

Helgen var ju bra, en hel dag ledigt - söndagen - och den gick ruggigt fort kan jag upplysa. Vill ha meeer helg!! Vem fan kom på att veckan bara ska innehålla sju dagar? I och för sig hade jag väl jobbat 13 av 14 dagar om veckan var så lång, men ändå *gnälla*

Igår var jag till skatteförvaltningen. Inget kul ställe för en sån som mig (som alla tror sig veta så svartjobbar tatueraren ENBART). Vi är aldrig lagliga.
Jo men hej du! Och när jag blir sjuk står det då noll på F-kassan, det gillar jag!
Kan meddela följande:
Det enda som räddade min gårdag var att damen som satt i receptionen på Utsugar-borgen var urtrevlig och ytterst hjälpsam.
Jag kom dit lite i panik för att jag (vilket senare bekräftades) inte hade fått alla papper på min kära anställda som jag trodde mig behöva. Och nu till kruxet:
De kunde se att jag är anmäld som arbetsgivare från december -08. De kunde se att jag hade en ynka anställd.
Vad de däremot inte kunde se var vem den anställda är. AND WHYYY???
Jo, det ska sur-Fia tala om:
DE HAR INTE SKICKAT DE PAPPER JAG SKA HA, SÅ NU RISKERAR JAG BÖTER FÖR ATT JAG INTE HAR SVARTJOBBARE HOS MIG!
Jag är sur, gillar inte skatteverket längre alls, typ! Min smarta hjärna har räknat ut att om jag hade svart arbetskraft hos mig så hade detta inte hänt. Men bara för att man är ärlig så går man på pumpen. Jäkla papperssverige! *muttrar lite*
Jag ringde in till Utsugarna förra veckan och frågade om jag behövde något mer papper som bekräftade vem som jobbar hos mig, och fick svar NEJ när jag rabblade upp vad för papper jag redan hade. Men det stämmer icke.
Sätt gärna någon bildad männsika i rådgivningen hörrni, inte nåt jäkla nöt som skrattar och slår igen trattarna som är lokaliserade på var sida om hans skrämmande tomma bikupa när man försöker prata med honom.
Men nu är ni fast, jag har kommit på er med näven i kakburken era små skatteslurpande amöbor!
Alldeles säkert hade Utsugarna räknat ut att jag inte skulle orka ta mig igenom papperstrasslet och därför ge upp och anställa svart som natten. Men mig gick de bet på minsann, he he. Alldeles säkert tänkte de nog tjocka på sin redan översvallande fika-kassa med min miljonböter för illegal Maria, men noohooo då, det kan ni glömma, he heee.
Ni får fortsätta äta torra gamla skorpor och dricka halvkallt, surt kaffe på era raster. <-------------------------hemmasnickrad konspirationsteori
Men en som inte får torra skorpor är damen som hjälpt mig, heter hon möjligen Lena? Jag tänker gå dig med den största tårta jag kan hitta, för det är hon värd. =)

Ikväll har jag färdigställt två porträtt med lite kuriosa runt. Ett jobb som jag längtat länge efter att få färdigställa! Bild kommer när sambon plockat fram kabeln...

Ovido - Quiz & Flashcards