Alla inlägg den 28 februari 2009

Av Sofie Fredriksson - 28 februari 2009 23:17

Idag när jag var och handlade poppade en fråga in i mitt huvud.
Hur kan det komma sig att man får dåndimpen och säger skarpt NEJ när ens barn kommer dragande med ett litet packe jordgubbar för 25 kr, och en stor melon för lika många kronor kilot när vi helt ohämmat kan handla en par påsar chips och en massa dricka för samma pris?
Mmm? Något att lura på kanske? Gudarna ska veta att jag inte är en nyttig person alla dagar, men jag tänker fan i mig inte förgifta mina ungar på köpet. Så det så!
Nu tänker ni att jag är en torr och tråkig bönmaja som bara käkar ekologiskt. Och ni har så rätt så. Nästan.
Det gäller inte alla dagar, så jag kan intyga att jag är relativt normal ändå djupt därinne, ha ha. Meloner och gubbar växer ju inte precis här på vinterhalvåret, och frakten kostar miljöpoäng så det står härliga till, jag vet, jag vet!
Men jag vill ändå slå ett slag för närproducerat och/eller ekologiskt. Tycker ni att det är skit samma var maten kommer ifrån så prova gärna ägg. Jämför gulorna och smaken och återkom sedan om ni inte håller med... 
Eller varför inte kolla hur mycket skit köttindustrin släpper ut? <---(utmaning till dig som läser det här)
Själv kör jag gärna med Saltå Kvarns sortiment. Det är god kvalité på grejerna, det lovar jag. =)
Nu ska moraltanten sova!

Av Sofie Fredriksson - 28 februari 2009 14:05

Jag har städat hela huset, från topp till tå. Lite sortering kvar, men det kan jag ha överseende med faktiskt!
Egentligen påbörjade jag städet redan igår, men glöden falnade snabbt när jag upptäckte att sista dammsugarpåsen var mer än proppad och det bara var nedervåningen som var klar för moppning. Jag la ner projektet och nöjde mig istället med att plocka runt lite i lagom helg-takt. Så resten tog jag som sagt idag istället. =)
Nu sitter jag här och myser. Solen skiner in i stora vardagsrummet, asken med cocosbollar är slut (belöning är viktigt när man varit duktig ser ni), nya Amelia ligger framför mig och lillen sover sött (men lite hostigt) sin lunchlur.
Maria kommer förhoppningsvis snart och lämnar nyckeln till studion och sen ska jag lägga mig och försöka sova.
Jag fick hela två timmars sömn i natt, och det är mer än jag fått sista nätterna. Ändå känner jag att jag måste få ta igen lite, för nu är mörka ringarna under ögonen tillbaka *iiiiik!!!*

Ett tips till er som gillar té: Kusmi tea är fantastiskt gott! Jag köpte en blandad kompott häromdagen, och kan ge det högsta betyg, absolut! Till och med grabbarna gillar det, så nu startar vi varje morgon med att koka en kanna och dricka ur små japanmuggar (som jag köpte på Yasuragi Hasseludden). Det är livskvalitet det!!

Ovido - Quiz & Flashcards