Alla inlägg den 8 februari 2009

Av Sofie Fredriksson - 8 februari 2009 20:33

...eller inte. För jag är sjukling - igen!!
Det är riktigt synd om mig om jag får säga det själv *harkla slem och snörvla big time* Ingen vacker sångröst har jag heller... Sambon däremot är van vid detta laget och tar mitt ynkliga tillstånd med stora skopan salt. "Du är ju jämt sjuk ju!" Men visst har han rätt (tyvärr, inga sympatipoäng från honom inte). Det har varit en period av envisa j-la förkylningar, ledinflammationer, stressfrakturer i fötter, migrän, håravfall (fast det gör inget, jag har tonvis med barr kvar att lossa), ond mage, nya cystor i de veneriska områdena (nu blev vi allt intima med varandra, hm?), munsår, dålig hy, onda händer, iskalla fingrar, sneda kotor i ryggfan, busig mage (fast jag faktiskt sköter maten rätt bra), gnäll ynk tjat, gnäll ynk.....
Fia är en ruin, och min man har gift sig med fel dna-kod. Så är det.
Vi hoppas livligt att ingen av barnen får mitt obefintliga immunförsvar!!!


Men allt elände till trots har vi ändå haft en hyvens bra dag. Jag och stora grabbarna var på badhuset i flera timmar, och vi är alla glada att vi vågade trotsa snökaoset på vägarna för att ta oss dit.
Vi har haft en riktig pangdag, med bubbelpool, ångbastu och massa fika fullsmetat med härligt, klibbigt socker i alla önskvärda former. DET SKA VA GÖTT Å LEVA!!! Och det är det, förkylning till trots. =)
Imorgon är det måndag vilket betyder att jag ska till jobbet. Det ska bli riktigt intressant att se om jag kommer ur sängen så som jag känner mig nu. Men - jag har ett ess i jackärmen - Maria den underbara. Hon kan pigga upp vilken trött själ sm helst, helt makalös är hon!! *mmmmmwwaaaa! <---ska föreställa pussljud*
Mitt sista hopp står nu till min receptionist och allt i allo. I lördags var hon ledig, och det var ju lite tomt utan henne ska jag erkänna. Men å andra sidan fanns det inget annat än småpyssel att ta sig för på jobbet, så jag klarade mig själv ändå.
Nu har Fia nämligen varit duktig nog att sätta upp en liten skylt med bland annat öppettider på i trapphuset. *ger mig själv en klapp på axeln*
Självklart ska jag gnälla lite också, annars kanske ni tror att jag har tappat stinget och så kan vi inte ha det, no sir!
Grabbarnas far har inte hört av sig så som vi hoppades nu när de har mail. Inte svarar han på mail heller. Good, förstör du bara. Tyvärr är det pojkarna som får ta smällen som vanligt. Men, har man inget iq så är väl inte det så lätt att räkna ut, så jag får försöka att inte vara alltför hård i mina uttalanden.

Nu till något betydligt roligare! Julen är ju slut och ihoppackad för de flesta. Så jag unnar mig att gona ner mig i soffan och le lite elakt med denna fantastiska dikt (barnförbjuden). Jag inbjuder er samtliga till mitt kvällsmys, så;
Koka en rejäl kopp té, bre några goda mackor att doppa, och ta fram de pepparkakor som alltid lyckas bli kvar längs bak i skafferiet. The story begins.....

Midvinternnattens köld är svår.
Tio små nissar i djup snö går
Rävsax gömd under täcke vitt
knipsar nisse av på mitt.
Livsanden snabbt från honom tryter,
snart i eget blod han flyter.

Nio små nissar i midnattstimma
traskar fram i månljusstrimma.
Ugglan hoar från sitt näste.
Istapp faller tyst från sitt fäste.
Nisse spetsas utav tappen,
ligger död på farstutrappen.

Utanför dörren står gröten och ångar.
Åtta nissars intresse den fångar.
Under stigande hunger fatet de nalkar,
en stackars tomte på kanten halkar.
Han sliter, han kämpar, han svettar sig blöt,
men sjunker likväl i kvicksandslik gröt.

Många springor stugan har,
där sju små nissar in sig tar.
Katten som bak dörren ruva,
slukar nisse med hull och luva.
Resterna av tomtehand
slickar Misse av från tand.

Sex små nissar mot julbordet ila,
snabbt de uppför bordet kila.
När sista tomten över kanten hasar
han greppet tappar och nedåt rasar,
Faller nedåt likt ett lod.
Mattan färgas röd av tomteblod.

Tomtar fem i väldig iver,
springer runt ty hungern river.
Nisse snubblar på sitt skägg,
faller rätt på knivens egg.
Lilla nisse stackars saten,
rinner ut i sillsalaten.

Fyra nissar har festat på sill
och nu törsten släcka vill.
Mot glöggen de ilar i samlad tropp
och tar sig drycken i varsin kopp.
Ner faller nisse i glögghett hav.
Likt en skållad mandel hans skinn faller av.

Tre små tomtar i granen svingar
mellan ljus och änglavingar.
Nisse sig för nära vågar,
snart han står i ljusan låga,
doftar då likt vidbränd stek.
Ångrar snart sin ystra lek.

Två små tomtar omkring sig tittar
då en smällkaramell de hittar.
Nisse ner på den han hoppar,
ledsamt blir det som honom stoppar.
I tak, på golv, på gardin med frans
finns nu nisses hjärnsubstans.

Husbonn stiger upp i natten
för att kasta lite vatten.
Under husbonnes tunga toffla
nisse blir till krämig våffla.
Snön ligger vit lite här och var,
inte en enda tomte finns det kvar.

God Natt!

Ovido - Quiz & Flashcards