Alla inlägg den 14 januari 2009

Av Sofie Fredriksson - 14 januari 2009 21:34

Skrivande hade en helt perfekt morgon. Allt flöt på perfekt, stora barnen vaknade i god tid, alla hann äta frukost och ingen kom för sent till skola eller dagis. En långpromenad innan avlämning på dagis hann vi också med, till hundarnas stora lycka (promenad innan dagis betyder utgång x2 för dem, eftersom vi alltid går i skogen en sväng också).
Men sen... Som vanligt  påminner gud fader en om att det inte får vara för lugnt. Det gäller att hålla Fia alert ser ni!
Jag skulle köpa en ny dammsugare innan jobbet var det meningen. Självklart hittade jag inte min plånbok (inget ovanligt...) Jag åkte till jobbet och letade, jag letade i bilen, jag kollade all over, men nej. Då slår det mig att jag nog stoppat börsen i blöjväskan, så jag beger mig hem igen och där ligger den så riktigt så.
Iväg till Elon, fortfarande med god tidsmarginal, men upptäcker då att de inte öppnar förrän kl tio. Jaha, vad gör vi då då?
Bestämmer mig för att bilen behöver tvättas. Den ärr misstänkt lik ett terrängfordon, och dess färg går knappt att urskilja längre. Nöjd med mitt beslut åker jag till Snäckan/Shell och köper ett rejält tvättprogram.
Misären börjar med att jag istället för att skruva av antennen på biltaket lyckas halka och bryta den tvärt av - snäpp!
Ja ja, inget chockar mig nämnvärt längre. Lite sur är jag att jag inte kan lyssan ohejdat på Rix Morgon Zoo dock...
Jag kör sedan in bilen i tvätthallen och går för att knappa in startkoden till rejäla-tvätt-programmet. Småspringer tillbaka (som man alltid gör, ingen vill ju bli nerblött av en bilsvabb), sätter mig med en duns ner i bilsätet och stänger förardörren. Och vad ser jag just när maskinen drar igång?
Ett stycke Maggan (vår lilla mini-vovve). Hon sitter mycket vackert FRAMFÖR bilen och tittar glatt på mig. IIiiiiiIikkk!!!
Det är bara att kasta sig ut och försöka fånga den lilla rackaren som tycker matte är skitrolig som tar sig tid för denna lekstund just då. Så sätter hon sig efter en vild jakt rakt framför själva tvätt-grejen, på skenan där hela alltet rullar fram. Millimeter från hund-mos lyckas jag rycka tag i hennes nacke och snabbt in i bilen. Då stannar tvättomaten och det börjar blinka överallt. Tack och lov har maskinen känt av bildörren som stod på glänt och nöd-stannar. Jag hinner få ner adrenalinet något så när och går och startar proceduren igen. Denna gång med noga stängd dörr skall tilläggas.
När hela programmet är klart så är mitt huvud tillbaka igen och jag har slutat skaka hyfsat. Haggan Maggan ligger i mitt knä ûbernöjdast i stan. Känner att jag behöver den där skogspromenaden mer än hundarna nu, så dammsugaren får vänta till eftermiddan nåt tag.
Efter en stunds trädkramande är jag lugn och fin igen och vovvarna likaså.
Dags att åka till jobbet. Idag är en stor dag, jag får ju besök (hoppas jag) av tatuerare Susanne. Håll en tumme för mig/henne/oss!
Lilla Maggie Simpson och storasyster Lea.
(Ovan ser ni en bild på våra goa vovvar).

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards